اعمال قانون ۱۸۴۴ خودروی حادثه ساز در مشهد | توقیف ۴۹ خودروی متخلف (۳ مرداد ۱۴۰۳) برخورد قاطع آموزش و پرورش خراسان رضوی با تخلفات مدیران مدارس فرآورده‌های دفع پشه آئدس در بازار غیرواقعی است تنهامرکز جامع درمان بیماران ام‌اس شرق کشور در بیمارستان قائم(عج) مشهد فعال است گرمازدگی می‌تواند به سکته قلبی منجر شود آخرین اخبار از صدور احکام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی (۳ مرداد ۱۴۰۳) پشه آئدس عامل ۴ بیماری | ۸۰ درصد مبتلایان تب دنگی علائم خفیف دارند همه در مدیریت مصرف آب همراه باشیم دهک‌های یک تا چهار، با ۱۰۰ میلیون تومان صاحب‌خانه می‌شوند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (چهارشنبه ٣ مرداد ١۴٠٣) | دمای مشهد به ۴۰ درجه می‌رسد چاقی ارتباط تنگاتنگی با اضطراب و افسردگی دارد ابلاغ شیوه نامه انتخاب و انتصاب مدیران مدارس برنامه رژیم غذایی باید زیر نظر پزشک متخصص تغذیه انجام شود صادرات داروی ایرانی سکته مغزی و قلبی سردرد‌های ناگهانی شب نیاز به بررسی پزشکی دارد گرمای شدید در کشور تا چه زمانی تداوم دارد؟ صدور احکام جدید حقوق بازنشستگان کشوری پس از محاسبه حقوق شاغلان همتراز آن‌ها دریافت ارز اربعین و خروج از مرز‌ها بدون ثبت‌نام در سامانه سماح ممکن نیست کشف بیش از سه‌هزار قرص و داروی ممنوعه از یک عطاری در بولوار توس مشهد + فیلم
سرخط خبرها

تاکید نماینده مجلس بر محدود کردن رشته‌هایی که بازار کار ندارند

  • کد خبر: ۲۰۴۱۳۳
  • ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
تاکید نماینده مجلس بر محدود کردن رشته‌هایی که بازار کار ندارند
نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس درخصوص حذف برخی رشته‌ها از آزمون‌های استخدامی در سال‌های اخیر و بازار کار بد آن‌ها، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، چند سالی است که برخی رشته‌ها همچون علوم سیاسی، با وجود تدریس در دانشگاه‌ها از آزمون‌‎های استخدامی حذف شده و با بازار کار بسیار بدی مواجه شده‌اند.

در همین زمینه مهدی اسماعیلی نماینده میانه در مجلس شورای اسلامی درخصوص حذف برخی رشته‌ها از آزمون‌های استخدامی در سال‌های اخیر و بازار کار بد آن‌ها، ضمن بیان این نکته که «انباشت رشته‌هایی که فارغ التحصیلان آن بعد از فارغ التحصیلی دنبال کار باشند، یکی از خساراتی است که نظام آموزشی به کشور وارد می‌کند»، گفت: امروز وزارت علوم بدنبال آن است تا رشته‌هایی را گسترش دهد که منجر به مهارت آموزی می‌شوند؛ و رشته‌هایی را که بازار کار ندارند و در فرآیند کارآفرینی و اشتغال آفرینی قرار نمی‌گیرند، محدود می‌کند.

وی در تأیید سخنان خود، اضافه کرد: بطور کلی سوگیری و برنامه‌ریزی مسئولین آموزشی به سمت و سویی است که رشته‌هایی را در دانشگاه‌ها ایجاد کنند که بازار کار را در دست می‌گیرند؛ بویژه، با توجه به دانش بنیان بودن بسیاری از این فعالیت‌ها، اگر این رشته‌ها دانش بنیان هم باشند، مورد حمایت همه جانبه قرار می‌گیرند.

نایب رئیس اول کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، در ادامۀ توضیحات خود افزود: یکی از تأکیدات ما این است که اساساً تحصیلات و رشته‌های دانشگاهی و همچنین رشته‌های آموزش و پرورش، بر مبنای مهارت آموزی باشند.

اسماعیلی گفت: یعنی یک فرد تحصیل کرده، پس از فارغ التحصیلی، چه از دانشگاه و چه از آموزش و پرورش، خودش کارآفرین باشد. به همین دلیل، همانطور که ما در برنامۀ هفتم توسعه نیز آوردیم، یک سهم بزرگی مانند ۵۰ درصد را برای آموزش و پرورش و سهم ۳۰ درصدی را نیز برای دانشگاه‌ها قرار دادیم که رشته‌های خود را بر مبنای مهارت آموزی قرار دهند.

با این وجود، تدریس رشته‌هایی همچون علوم سیاسی در دانشگاه‌ها، جامعۀ علمی بزرگی را برای هر کدام از این رشته‌ها ایجاد کرده، که عدم جذب آن‌ها در نهاد‌های دولتی و آموزش و پرورش از طریق آزمون استخدامی، سبب بیکاری حجم بالایی از فارغ التحصیلان آن‌ها شده است. بطوریکه این مسئله، اگر نگوییم به دغدغۀ اصلی، می‌توان گفت که به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته‌ها بدل گشته است.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->